Δουλεύοντας με την Α΄ Δημοτικού


Σωστό ή Λάθος; Η δουλειά με ένα παιδί της Α' Δημοτικού είναι εύκολη υπόθεση. 👎 ΛΑΘΟΣ 👎
 
Η Α' Δημοτικού είναι ίσως η πιο απαιτητική τάξη του δημοτικού σχολείου, αν τη δούμε όχι μόνο μέσα από τα μάτια του μαθητή, αλλά και του εκπαιδευτικού και του γονέα.
 
❓️Γιατί
Από την ανεμελιά του Νηπιαγωγείου το παιδί μεταβαίνει σε ένα νέο, αρκετά πιεστικό για το ίδιο πλαίσιο με ωρολόγια προγράμματα στα οποία πρέπει να προσαρμοστεί και ύλη που πρέπει να εμπεδώσει, σχολικές εργασίες για το σπίτι που πρέπει να ετοιμάσει, νέες δεξιότητες που πρέπει να κατακτήσει, πιο πολύπλοκες κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπιδράσεις στις οποίες πρέπει να ανταποκριθεί.
 
❓️Τι κάνουμε στο ΜΑΘΕΜΕ για να βοηθήσουμε τον μαθητή;
Όπως πάντα πρωτοτυπούμε. Η δουλειά που κάνουμε 7 χρόνια τώρα έχει εμπνεύσει και άλλα εκπαιδευτικά κέντρα και αυτό το ξέρουμε καλά!
🟥 Τα γκρουπάκια μας έχουν παιδιά μόνο της Α' δημοτικού κι είναι πάντα λίγα σε αριθμό (4-5 μαθητές) τουλάχιστον τους πρώτους μήνες.
🟦 Κάθονται σε τραπεζάκι όλα μαζί και όχι ακόμη σε ανεξάρτητο γραφειάκι (εκτός κι αν έχουν δυσκολία με την εστίαση της προσοχής τους). Βοηθιούνται απτικά, ώστε να έχουν καλή στάση σώματος όσο χρόνο μελετούν. Η δασκάλα, γλυκιά και τρυφερή (και όσο πρέπει αυστηρή), κάθεται ανάμεσά τους.
🟩 Τα παιδιά καθοδηγούνται και μαθαίνουν να βγάζουν τα βιβλία και τα τετράδιά τους από την τσάντα, να τα ξεχωρίζουν βάσει χρώματος στην αρχή (κόκκινο το τετράδιο της αντιγραφής, πράσινο το πρόχειρο, μπλε της αριθμητικής κλπ.), να εντοπίζουν τις υποχρεώσεις τους στο «χαρτάκι του δασκάλου» και να τις τοποθετούν στα αριστερά τους με τη σειρά που θα επιλέξουν να τις διεκπεραιώσουν. (Καθετί που τελειώνει μεταφέρεται στα δεξιά ή μπαίνει στην τσάντα).
🟨 Συνήθως ξεκινάμε με την ανάγνωση. Διαβάζουμε τις μικρές φρασούλες που σιγά σιγά γίνονται μικρά κειμενάκια πάνω από 5 φορές μέχρι το παιδί να αποκτήσει ρυθμό και χρώμα στην ανάγνωσή του. Αν δυσκολεύεται, εφαρμόζουμε τις κατάλληλες τεχνικές (θα τις γράψουμε σε άλλο άρθρο!), για να το βοηθήσουμε.
🟧 Στη γραφή τού δείχνουμε πώς να τοποθετεί σωστά το τετράδιο γραφής μπροστά, πώς να κρατάει σωστά το μολύβι και επιμένουμε να γράφει καθαρά γράμματα στο σωστό μέγεθος, με ορθή φορά και πάνω στη γραμμή, όπως και να αφήνει κενά ανάμεσα στις λέξεις. Και στη γραφή εφαρμόζουμε κατάλληλες τεχνικές, όπως και στην ορθογραφία, ποτέ όμως δε γράφουμε εμείς για εκείνο! Έχει επίσης πολύ μεγάλη σημασία να μάθει να χρησιμοποιεί τη γόμα και την ξύστρα μόνο του.
🟥 Η μελέτη ενός μαθητή Α΄ Δημοτικού διαρκεί δυο ολόκληρες ώρες. Με σωστή οργάνωση και μικρά διαλείμματα τη στιγμή που πρέπει τα παιδιά ολοκληρώνουν νωρίτερα από το δίωρο και τότε αρχίζει το παιχνίδι. Πλαστελίνες, χρώματα, τέμπερες, κορδέλες και άλλα υλικά χειροτεχνίας και μάθησης, αφροί, άμμος, φωτεινοί πίνακες, πλαστικοποιημένες κάρτες, εκπαιδευτικά επιτραπέζια, πολυμέσα, όλα με σκοπό την κατάκτηση των απαραίτητων δεξιοτήτων με τρόπο βιωματικό και ευχάριστο ανάλογα και με τη στοχοθεσία που γίνεται για κάθε παιδί ξεχωριστά σε τακτά διαστήματα.
🟪 Μάλιστα, μια φορά την εβδομάδα το πρωτάκι μας προγραμματίζεται και κάνει ατομικό ενισχυτικό μάθημα βάσει των αναγκών και των δυνατοτήτων του. Κι αυτό παρέχεται δωρεάν!
 
Πάντως σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποβαθμίζουμε τις απαιτήσεις της συγκεκριμένης τάξης ούτε να εθελοτυφλούμε μπροστά στις δυσκολίες που μπορεί να εντοπίσουμε, αντιμεταθέτοντας για αργότερα την αντιμετώπισή τους, επειδή τάχα "είναι πρωτάκι κι έχει χρόνο μπροστά του". Αντίθετα, πρέπει να εξομαλύνουμε τη δυσκολία τη στιγμή που εμφανίζεται πριν παγιωθεί και πριν επιβαρύνει συναισθηματικά το παιδί.

Σχόλια